Missbruk

2011-05-26 - 23:32:02
Tänk vad många olika sorter av missbruk det finns.
Piller, Pulver, Mat, Sex, Diet, Alkohol.. ja, listan kan göras lång. Jag brukar kolla på "Uppdrag missbruk" på Tv4fakta, och jag LIDER när jag ser hur missbrukarna mår och hur de får sina närmaste att må. De missar så otroligt mycket av vad som händer runtomkring dem, de går miste om sina barns uppväxt. Många av missbrukarna lever mest troligt i ständig ångest, och bedövar den ångesten med just sitt missbruk. En ond, jävligt ond cirkel helt enkelt. Tar sig inte ur beroendet på egen hand, och faller tillbaka när det blir en uppförsbacke i livet. Sorligt är vad det är!

Mat missbruk måste väl vara en av de värsta missbruken? Du kan leva utan droger, du kan leva utan alkohol men du kan inte överleva utan mat. Man kan inte sluta äta, men man kan få hjälp med att sluta dricka (eller vad man nu missbrukar). Visst kan man få hjälp att lära sig äta rätt och äta "normalt" mycket. Så att hamna i samma spår igen måste ju vara otroligt svårt att undvika. Finns nog så många missbrukare som aldrig blir "ertappade", ett mörkertal helt enkelt. De som lever under drogernas piska.
Jag är otroligt glad att jag inte är missbrukare av nåt slag. Att jag inte behöver kämpa varje dag med ett begär som gör människor så ofattbart nollställda. En den människor skulle kunna gå genom eld för att få det de behöver för att "överleva" dagen. Att ständigt vara på jakt efter sin drog, lägga alla sina pengar och allt sitt förstånd i händerna på missbruket och lever i ständig förnekelse. Fruktansvärt! Jag lider med alla dem som har en vardag som denna. Det är synd om dem, och allra minst synd om deras anhöriga som inte kan ge upp hoppet på sin mamma, pappa, syster, son, dotter, bror osv.

Sägs ju att hoppet är det sista som lämnar kroppen. Det är nog sant!



Man ska nog helt enkelt inte ta livet förgivet.







Kommentarer
Postat av: Nina

Missbruk är fruktansvärt...

Man får va glad att man inte är någon missbrukare. Förutom då det gäller sockret då. Ibland känner jag mig som värsta pundaren.

Jävligt jobbigt!

Just nu har jag så mycket ilska inom mig. Vill bara ställa mig och skrika rakt ut och slå ner nån jävligt hårt.

Men det är ju jag själv jag är arg på. Jävla socker som förstör mitt liv.



Hoppas du och Eva har det toppen =)

Härligt med vänner.

2011-05-27 @ 21:52:04
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Sofi H

håller med dig i det du skriver.

Det är så otroligt lätt att falla i ett missbruk och har man en gång fallit i ett så är det farligt enkelt att hamna i ett till och ett till och ett till...



Jag beundrar alla som har styrka och mod att lämna sitt missbruk bakom sig, att ta sig igenom en sån grej kräver allt och lite till. Inte bara för stunden utan resten av livet...



Kram kram till er och guuud va fin Eddie är.

Vi saknar er minsann och vi kommer nog ev hem en sväng nästa helg! ba så ni vet :P



2011-05-27 @ 23:15:55
URL: http://sojf.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0