Lilleman, min nya kärlek.

2011-01-03 - 23:05:30

Lilleman är numer min nya kärlek.. ja, naturligtvis är Thomas min STORA kärlek, men lilleman är min nya "lilla" kärlek. Han är så go! Kan liksom inte få nog av honom, kan inte sluta titta på honom, vill hålla i honom hela tiden. Men nu börjar han bli så tung, så man orkar inte hur länge som helst :P
I onsdags när vi var ner och vägde/mäta så hade grabben passerat 5 kg (5100 gr), och var 57 cm lång. Han är inte så liten våran kille. Men det gör absolut ingenting :)
Han är mer vaken nu, vilket jag tycker är lite roligare (på dagarna). Natte tid får han mer än gärna sova, då hans mor håller på att bryta ihop när hon tvingar upp ögonen på natten och morgonen för att utfodra. Och på tal om att ge dem mat, det är lättare sagt än gjort. Hur äter era barn? Hur ofta? Hur mycket?
Eddie gapar efter mat hela tiden, på dagarna vill han äta ungefär 1 gång/timman, och är fortfarande inte riktigt nöjd. Ger honom ersättning också då han inte blir nöjd, och då somnar han ovaggad. Sen är det riktigt frustrerande ibland att man måste hålla på med amningsnapp, då han inte kan äta utan den. Är verkligen ett mörker på natten och då man ska någonstans. Vill inte gärna slänga fram bröna och "koppla" på pluggen när det är folk runt omkring. Slänger helst inte fram dom alls när det är folk runtomkring mig. Sen sölar han nå kopiöst mycket när han äter med den. Jag har verkligen försökt att få honom att sluta, men han förstår inte vad han ska göra. Han bara gapar och slänger med huvudet, sen blir han förbannad.
Det är så frustrerande. Ibland känns det bara besvärligt att amma.
Stor kille = Stort mat behov




Gullego gubben!




På onsdag tänker vi ta oss en date med fröknarna Lindmark/Lövgren.
Det känns bra att få komma ut och träffa lite folk, man blir rätt isolerad när man heter Lisa och är hemma med en konstant hungrig liten dräng :) Men ska försöka ändra på det. Har ju lovat Lina att åka till Vilhelmina och hälsa på dem också. Ska nog inte lova för mycket, är så dålig på att hålla det.




Måste bara skryta med en sak innan jag avslutar.. Har gått ner vartenda kilo jag drog på mig under graviditeten. Har inte gjort nånting alls åt det, förutom att amma. Trodde att jag skulle få kämpa för att bli av med den vikten, men för en gångs skulle hade jag turen på min sida. Nackdelen är ju att magen är som ett sladder, arrslet har försvunnit och låren blir sig aldrig lika igen :P Men ack, det kom nåt bra utav det också :)


Ja, lite uppdatering är det. Återkommer när jag återkommer.

Haj haj haj!



Kommentarer
Postat av: jeanette

wooh han är så söt!! Jag vill att tiden ska gå fort nu så det blir min tur att få se mitt hjärtegull! :)

2011-01-03 @ 23:39:08
Postat av: mickis

Han är ju bara för underbar! Förstår att du blir galet kär i honom! Och jag vill vrida tillbaka tiden!:P

2011-01-04 @ 00:43:41
URL: http://mikaeyla.blogg.se/
Postat av: Linnea

Åhhh.. Han är så himla söt lilla Eddie !

2011-01-04 @ 09:04:42
URL: http://svenssonlinnea.blogg.se/
Postat av: Carro

Grattis till alla dina nedgångna kilon. Jag är inte avunsjuk, nej då inte alls. ;-D Jag har än idag, få se nu Ellie är 13månader och 10dagar och jag har fortfarande graviditetkilon + 2010års julkilon kvar. :-P



Amningsnapp fick jag också använda. Var mer eller mindre tvungen då E tog ena bröstet men inte det andra och när hon då började vänja sig vid nappen så kände jag att det var bara till att fortsätta om jag skulle få amma någonting alls. Vi fick använda ikea småhanddukar och det spröt både här och där i början men efter ett tag så gick det bättre då mjölkproduktionen ha stabiliserat sig lite och så...

Jag minns inte riktigt hur mkt E åt men jag tycker att jag ammade nästan hela tiden, men jag tyckte om och amma så hon fick äta bröst tills hon var 6½månad för sen började jag jobba lite.



Hoppas det blir som du vill snart och kom i håg att amning är något väldigt individuellt. Vi tycker och vill alla olika.



Kram till er

2011-01-04 @ 09:44:21
Postat av: Emzon

Hej Lisa och grattis till er lilla fis!

Eller liten, vet jag ju inte om hen är. Redan 5kg... Signar väger inte ens 7kg och är 5 1/2 mån. Värsta stora killen!



S var väldigt dålig på att suga och behövde nappen för att få tag och den använde jag så länge jag ammade eftersom han oftast inte kunde utan.

Och han sölade som ett took redan då och det har han fortf inte slutat med än fast han äter flaska

använde dregglisar på S när jag ammade.



Pratade med BB och dom sa att det spelade ju ingen roll, låt han ha den om han behöver den



MEn det hade varit lättare utan tyckte jag. Så vi provade en mindre storlek, då blev nappen lite kortare och efter ett tag så provade vi med att han fick äta bort värsta hungern och sen tog jag bort nappen och sen fick han bröstet ist.

Det funkade ibland och det blev en mindre skillnad mellan nappen och bröstet när vi bytte strl.

Men sen blev jag ju sjuk och inlagd lycksele och då tappade jag nästan all mjölk så jag hann inte prova det där så mkt mera.

Men jag tror att det hade funkat eftersom han klarade av det ibland.

Så kolla på apoteket om dom har eller kan beställa hem mindre strl. Det står strl nånstanns på nappen.



Kram

2011-01-04 @ 10:23:56
URL: http://emzonsy.blogg.se/
Postat av: Annica

Det här med att amma offentligt eller bland folk, har du tänkt på att ha någon typ av snuttefilt som "över" honom o bröstet? Då ser ingen när du ammar :) Fast du kan ändå vara ute bland folk :) Jag gjorde det med L o då slapp jag sitta inne konstant för han ammade typ varje 40 minuter första 3 månaderna, jag höll på att krevera!

Grattis igen!

2011-01-04 @ 11:27:45
Postat av: tant stina i åsele

Grattis till eran lille kille.Hoppas basse lär honom sjunga far-far å ja vi har de så bra, som han sjöng när han var liten

2011-01-04 @ 15:22:24
Postat av: Sofi H

E ville äta jäämt i början, precis hela tiden. Vi började med vanlig napp redan första veckan för att han iaf skulle ha något att suga på och det funkade hyfsat. Han ville förstås fortfarande äta ofta.

Jag hade världens äckligaste sår på båda bröstena & det gjorde hela amningen till ett rött helvette. Hade tänkt ge upp redan dag 4 då jag stortjöt vid varje mattillfälle.

Träffade amningsmottagningen som gav mig nått läkemedel och började då med amningsnapp för att såren skulle få läka och när dom väl var läkta vägrade han att ta bara bröstet, det skulle helt enkelt vara med napp.



Håller helt klart med dig om hur förbaskat bökigt det är att amma offentligt, SPECIELLT när man måste ha den där nappen.



Tyckte det var skitjobbigt att åka iväg nånstans om jag visste att jag skulle behöva ge honom mat medans vi var borta.



I början var jag helt säker på att jag inte hade tillräckligt med mat till honom för han verkade aldrig nånsin nöjd, ville alltid ha mera! Men när vi gav honom vanliga nappen kunde han stå ut i nån timme till och sen har det liksom justerat sig mer och mer.



Idag äter han ungefär var 3e timme mellan 5-20min varje gång. Hur mycket han äter, vet jag ju inte.

Amningsnappen har jag vant av honom men det var inte det lättaste. Jag gjorde i alla fall så att när han ätit en liten stund med nappen tog jag helt enkelt bort den. i början funkade det inte alls, men efterhand har det gått bättre och bättre och nu är vi alltså nappfria. Det är SÅ skönt att slippa hålla på mecka med den så fort man är nånstans.

Hatar att amma offentligt i överlag och nappjäkeln gjorde inte direkt saken lättare.



Första veckorna ville han äta varje timme eller oftare men det gick att skjuta upp till närmare 2h med hjälp av nappen.

Sen åt han med ca 2h mellanrum första månaden och efter det med 3h mellanrum ungefär. Idag kan det även bli 4-5h emellanåt, men oftast 3.



Tror nog det löser sig även för er!



KRAM från oss!

2011-01-04 @ 16:19:53
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: Sofi H

och förresten, Grattis till kilona!! :-)



Kraam igen!

2011-01-04 @ 19:40:31
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: Eva

hahaha.. jädrar vad du fixat frippan på honom på översta kortet;)



Och han är fortfarande väldigt lik dig tycker jag:)



Ses i morgon! Eller, om några timmar om jag ska vara riktigt petig.. Elma min nattuggla är vaken MEN för ovanlighetens skull nöjd.. än så länge.

2011-01-05 @ 00:46:00
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
Postat av: Sara

Här har du en till som fått ävlas med amningsnapp. Bökigt är bara förnamnet när man på natten fumlar runt, haha. Men det har fungerat iaf. Min dam åt i början varannan timma på dagen och två ggr på natten. Började rätt tidigt att ge ett mål ersättning på kvällskvisten då hon i stort sett satt fast vid bröstet mellan 17-00. Här om dagen började hon vägra bröstet så nu är det ersättning som gäller dagtid och oj vad bra hon sover (dagtid) och på natten vill hon ha ett eller två mål och då lurar jag henne och hon tar bröstet ;-)



Grattis till kilona, hade samma tur jag ;-)

2011-01-07 @ 00:37:53
URL: http://sara82.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag använde amningsnapp en stund med Melvin. Men med Sam och Anton gick de som en dans. Och jag har inga problem med att amma offentligt. Brukar ha en scarfs eller använda Antons snutte som skydd om jag måste amma på ett offentligt ställe. Men hemma eller hos vänner eller familj bryr jag mig inte ett skvatt. Anton äter var tredje timme. Och på natten brukar de gå allt mellan 5-8 tim mellan målen. Om du inte trivs med att amma och tycker de är bökigt å besvärligt så funkar ju flaska bra. Det är ju du som bestämmer och ingen ska döma dig. Nä sånt tycker vi inte om. Älskar att amma men förstår att alla är inte lika. Och grattis till att du fått bort dina kilon. Det är ju kanon bra. Jag kommer nog aldrig få bort mina :p That's life! I hate my body. Ha en fortsatt mysig helg. Kram

2011-01-08 @ 17:27:55
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Sandra B

Han är helt super otroligt fin eran lilla "stora" kille =) Inte illa att du redan tappat alla kilon!! =)

2011-01-12 @ 00:13:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0