Cykel = Hjälm!!!

2011-05-30 - 12:40:20
Jag kan blir så fruktansvärt irriterad när jag ser barn, små barn, vara ute och cykla UTAN HJÄLM! Sägs att tomma lador inte behöver några tak, men i det här fallet är det föräldrarna som inte har något i sina lador! För mig är det ofattbart att en del föräldrar tillåter sina barn ens sätta sig på cykel utan hjälm. Att vi vuxna inte har förstånd att anväda oss av hjälm är också idiotiskt, men vi är medvetna om riskerna. Våra barn är inte det. Våra barn bör lära sig cykel = hjälm!
Jag personligen skulle ALDRIG tillåta varken Eddie eller Othilia sätta sig på cykeln utan att skydda huvudet. Om de ramlar och skrapar upp knät eller armbågen så är det ett sår som är betydligt lättare att få och läka, än om de skulle ramla och skada skallen. Usch, det gör mig så arg! Oansvarigt av föräldrarna skulle jag säga! Det som retar mig än mer är att det finns föräldrar som är så duktiga på att tala om hur bra föräldrar de verkligen är, men de kan inte leva upp till det. Man kanske inte ska skryta om nånting innan man utfört det?



Kommentarer
Postat av: Sofi H

Håller med dig helt och fullt. cykelhjälm borde vara en självklarhet!

2011-05-30 @ 14:47:09
URL: http://sojf.wordpress.com
Postat av: Jeanette

Jag tycker det är korkat att inte hjälmlagen gäller för alla vuxna också. Barn ser ju vuxna cykla utan hjälm och vill göra likadant.



Kram

2011-05-30 @ 21:14:27
Postat av: Nina

tack Lisa <3 Du är snäll du!

Ska försöka intala mig själv hur bra jag är ;-)



Hur går det för dig då?? Har ni börjat på GI nu??

Och ja barn SKA ha hjälm. Även vuxna men själv använder jag ju inte hjälm. Väldigt dumt.

Men skulle behövt ha en då få gånger jag cyklar för min balans är obefintlig. Jisses så vinglig jag är. Skulle nog behöva hjälm även då jag sparkar ;-)



2011-05-30 @ 21:26:03
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Nina

Å jag tycker du är kanon fin alltså! Syns då inte att du nyss fött barn.

Tänk på att Eddie inte är så gammal!

Du är FIN!



Ja mina barn får inte cykla utan hjälm. Dessvärre har jag ungen hjälm åt Sam än men det ska såklart inhandlas =)

Han cyklar inget just nu!

2011-05-30 @ 22:08:04
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Nina

Å jag tycker du är kanon fin alltså! Syns då inte att du nyss fött barn.

Tänk på att Eddie inte är så gammal!

Du är FIN!



Ja mina barn får inte cykla utan hjälm. Dessvärre har jag ungen hjälm åt Sam än men det ska såklart inhandlas =)

Han cyklar inget just nu!

2011-05-30 @ 22:12:37
URL: http://ninuz.blogg.se/
Postat av: Jeanette Wallin

Klokt inlägg! Jag skulle aldrig låta Olof cykla/köra moped osv. utan hjälm! Jag åkte ju omkull med moppen i 9an & vem vet hur det hade slutat om jag inte haft hjälm!



Tyvärr är jag ju sämre på att ha cykelhjälm, av den jävligt fåniga anledningen att "det ser töntigt ut". Hoppas verkligen att man kan släppa dom tankarna & dra på sig cykelhjälmen när barnen blir i cykel-åldern!



Hoppas allt är bra!

2011-05-31 @ 03:59:18
URL: http://jeanettewallin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0